مراقبت از اتو

نحوه مراقبت و استفاده درست از اتو

اتو در مدل ها و انواع مختلفی تولید می شود و به دست متقاضیان خود می رسد. اتو ها کاربرد های زیادی در صنعت پوشاک دارد و در تمامی کارگاه های تولیدی و مزون های لباس نیز بسته به نوع کار اتو های مخصوص کار خودشان را دارد.در این مقاله قصد داریم به شما درباره نحوه صحیح مراقبت از اتو را به شما بگوییم و توضیح بدهیم که یک سری از اشتباهات رایج در هنگام استفاده از اتو را انجام ندهید.
هر اتویی یک کاربرد مهم دارد و آن هم صاف کردن چین و چروک های لباس می باشد اما کیفیت کار هر اتو با یکدیگر متفاوت است. این کیفیت می تواند بر روی عمر کالا تاثیر بگذارد و اگر کیفیت بالایی داشته باشد  تا مدت ها می تواند برای شما کار کند. ولی یک سری از اتو ها با اینکه کیفیت بالایی دارند اما عمر زیادی نمی کنند و بعد از یک مدت کوتاه خراب می شوند و یا دیگر مثل روز اول کار نمی کنند.
دلیل این امر نحوه نادرست مراقبت کردن از اتو می باشد.

بسیاری از بانوان علاقه دارند تا لباس هایشان را خودشان اتو بزنند و دیگر هزینه های اضافی برای خشک شویی ها ندهند. به همین خاطر باید نحوه صحیح مراقبت از اتو را بدانند تا بتوانند با کیفیتی بالا این کار را نیز به سر انجام برسانند.

نکات اولیه در مراقبت از اتو

باید مواظب ضربه خوردن اتو به زمین و یا هر جای دیگری باشید. این موضوع باعث می شود تا اتو آسیب ببیند و کیفیت کاری المنت های حرارتی دستگاه پایین بیاید.

  • اول از خنک شدن کفه اتو اطمینان کامل حاصل کنید و سپس سیم های دستگاه را به دور اتو بپیچید. اگر در حین اینکه اتو داغ است سیم ها را به دور دستگاه بپیچید، ممکن است که برای سیم ها مشکلی پیش بیاید و در حالی که مجدد سیم را داخل پریز برق می کنید اتصالی کند و دستگاه شما بسوزد.
  • همچنین سیم های رابط فرسوده را تعویض کنید و از سیم های رابط با روکش بافته شده از نخ استفاده کنید. به خاطر اینکه اگر سیم مشکل داشته باشد و جریان برق به درستی به اتو وارد نشود، دستگاه به طور حتمی خراب می شود. روکش نخی نیز برای نرمی و انعطاف پذیری بیشتر سیم به کار می آید و برای برق نیز یک عایق عالی محسوب می شود.
  • هرگز اتو را چه روشن و چه در حالت خاموش روی آن آب نریزید این موضوع به خاطر سوختن دستگاه و کار نکردن آن بسیار مورد تاکید است و باید بسیار حواستان را جمع کنید که آبی که دارید داخل اتو می ریزید بر روی دستگاه نریزد. می توانید برای بهتر ریختن آب در اتو از پارچ و قیف های مخصوص این کار استفاده نمایید.با این کار مراقبت از اتو را انجام داده اید.
  • باید بدانید که اتو را تا حد مجاز آب کنید چون اگر بیش از حد آب کنید دیگر جای کافی برای تولید بخار به دستگاه نمی دهید و در نتیجه نمی توانید لباس ها را خوب اتو بزنید.
  • کفه اتو یکی از مهم ترین نقاط اتو می باشد و باید از آن به طور کامل مواظبت بشود. در هنگام اتو زدن ژاکت و هر لباسی که دارای قطعات فلزی مثل: زیپ، قلاب و سگک است باید از برخورد کف اتو به این وسایل جلوگیری کنید تا به کفه دستگاه آسیبی وارد نشود.
  • تا آنجا که می توانید و برای شما مقدور است از آب مقطر و یا آب جوشیده سرد شده در اتو بریزید و استفاده کنید. اگر از آب شیر برای بخار آب اتو استفاده کنید؛ باعث می شود که املاح موجود در آب به مرور زمان در سوراخ های بخار و محفظه آب رسوب کرده و به عمر اتو لطمه می زند. اما اگر به هر دلیلی اتوی شما رسوب گرفته است باید آن را تمیز کنید.

برای از بین بردن رسوب راه های مختلفی وجود دارد که ما نیز دو مورد از این راه را به شما می آموزیم:

  • از خمیر دندان استفاده کنید و مقداری از آن را به قسمت هایی که رسوب گذاری شده اند مالیده و بعد از چند دقیقه به وسیله یک دستمال تمیز آن را از روی اتو پاک می کنیم.
  • از سرکه استفاده کرده و به اندازه لازم سرکه بر روی منتطقه رسوب کرده می ریزیم. یک بار اتو را شسته و بار دیگر همین کار را تکرار می کنیم تا به طور کامل رسوب ها بر طرف بشود.

نحوه تمیز کردن اتو

بار ها پیش آمده که بخار از اتو به طور درست خارج نمی شود. در این جور مواقع باید مخزن اتو را پر آب کنید و روی بیشترین میزان بخار قرار داده و درون سینک ظرفشویی آب و بخار را به طور کامل از اتو خارج کنید. با اینکار راه بخار آب باز شده و بخار آب به فشار قبلی خود بر می گردد.

وقتی قسمتی از لباستان و یا هر چیز دیگری به اتو چسبیده باشد باید در مرحله اول اتو را خاموش کنید و منتظر باشید تا اتو شما سرد شود. سپس کمی الکل را بروی یک پارچه نسبتا خیس و نمدار بریزید و با آن اتو را تمیز کنید. پس از آن باید مقداری جوش شیرین را با آب گازدار مخلوط کرده و با یک پارچه ی نخی بر روی اتو بمالید. این طوری آن پارچه از روی اتو کنده می شود و شما می توانید دوباره از اتو استفاده کنید.

لباس های پشمی و ابریشمی دارای پارچه های ظریفی می باشد به همین خاطر برای اتو کردن این مدل لباس ها ابتدا آن ها را با آب کمی مرطوب کنید. سپس از پشت در حالی که یک پارچه نخی بر روی آن گذاشتید اتو بزنید. در این صورت دیگر پارچه ظریف شما آسیب نمی بیند.

نحوه جلوگیری از برق افتادن لباس در هنگام اتو کشیدن

برق افتادن لباس در اثر اتو کشیدن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از خانم ها دارند. به همین دلیل به دنبال راه حل های مختلفی برای رفع این مشکل می گردند. اول از همه باید همیشه لباس را به آرامی و با حوصله کامل اتو بزنید و از عجله در کار پرهیز کنید. این کار شما باعث می شود تا بر روی لباس های شما برقی ایجاد نشود.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که یک پارچه نرم و نازک بردارید بر روی لباس ها بیندازید و سپس اتو نمایید. این کار باعث می شود تا اتو برخورد زیادی با پارچه نداشته باشد و بر  پارچه برق زدگی ایجاد نکند. اگر به یک پارچه نازک دسترسی ندارید می توانید لباس را پشت و رو کرده و سپس اتو کشی خود را انجام دهید. در نهایت نیز می توانید درجه حرارت اتو را متناسب با نوع پارچه تنظیم کنید. برای این کار می توانید ار دفترچه راهنمای موجود در بسته اتو کمک بگیرید.

 

با انجام این کار ها هم از لحاظ کیفیتی کار شما بسیار پیشرفت می کند و هم از لحظ طول عمر ، افزایش بیشتری پیدا می کند. امیدواریم این مطالب به شما برای بهتر اتو زدن کمک کرده باشد و بتوانید با استفاده از این دستور العمل ها یک اتو کشی فوق العاده را تجربه کنید.

همچنین پیشنهاد میشه مطلب روش های آسان برای اتوکردن را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *