کاور اتو

آموزش دوخت کاور اتو

در این قسمت از سایت به همراه ویدیو آموزشی و توضیحات تکمیلی یک کاور اتو زیبای دسته دار میدوزیم امیدواریم که لذت ببرید.

وسایل مورد نیاز

  1. پارچه خالدار
  2. پشم شیشه کوبیده
  3. پارچه آستری که ست رنگ کار باشد
  4. زیپ متری 72 سانت
  5. سرزیپ
  6. نوار اریب

اندازه های الگو

الگو بالا و پایین کاور اتو

برای قسمت بالا و پایین کاور اتو الگو را معمولاً در ارتفاع ۳۲ سانت در پهنای ۱۳ سانت قسمت وسط الگو ۱۶ سانت و قسمت نزدیک به جلوی الگو ۱۰ سانت است و این اندازه ها رو می کشیم خودتون قوس کار و طراحی کنید و به هم دیگه وصل کنید گوشهای کار رو هم میتونید تیز کنید ولی اگه حلال باشه برای دوخت بهتر است .

الگو دسته کاور اتو

برای قسمت دسته کاور اتو یک الگو به اندازه ۱۹ یا ۲۰ سانت به پهنای چهار و نیم سانت طراحی میکنیم.

الگو پشت کاور

برای قسمت پشت کاور اتو به الگوی مستطیل مانند نیاز داریم به طول ۱۶ سانت که در واقع ارتفاع کاور اتو هستش و عرض ۹ سانت برای قسمت پشت کاور اتو.

مراحل انجام کار

برای قسمت دیواره‌ها چون ارتفاع کاور اتو ۱۶ هست ارتفاعش را به دو قسمت تقسیم می کنیم. یک قسمت که نزدیک بالای کار هست و قسمت دیگر کف کار هست که طولش را بیشتر میگیریم .اگر ارتفاع به دو قسمت تقسیم کنیم قسمت کمتر برای سرکار به طول ۶ سانت و قسمت بیشتر را برای کف به طول ۱۰ سانت در نظر می‌گیریم.
در قسمت بالای کار از پارچه گلدار استفاده میکنیم که برای آن پشم شیشه و آستری برش می زنیم و به وسیله خودکار حرارتی طرح الگو را روی پارچه پیاده میکنیم .

برای قسمت پشت کارت یکسانت برای دوخت جا میزاریم علامت میزنیم و به همدیگه وصل می کنیم.

دوخت زیپ متری

در مرحله بعد به زیپ متری و دوتا سرزیپ نیاز داریم که در  زیپ 72 سانت به اندازه بدنه کار هستش که باید یک مقدار شروع و پایان کار را اضافه تر بگیرید بعد به اندازه دلخواه زیپ را برش میدهیم و سرزیپ را روی کار قرار می دهیم. وقتی که زیپ به هم وصل هست بصورت اریب زیپ را برش می‌دهیم .

حالا برای قسمت سرزیپ ها به صورتی که داخل فیلم انجام شده زیپ را جا بندازید. حالا زیپ رو به قسمتی از ۱۰ سانت پایین و ۶ سانت بالا وصل میکنیم .
قسمت های اضافه پشت کار که یک سانت جای دوخت گذاشتیم را برش میدیم . برای قسمت بالا و پایین کار هم یکسانت جای دوخت میزاریم و اضافه قسمت ها رو برش میدیم.

حالا زیپ را روی یک طرف پارچه قرار میدیم بعد پارچه آستری را روی پارچه قرار میدیم و کوک میزنیم تا کار مرتب تری داشته باشیم و بعد با پایه زیپ دوزی آن را می دوزیم.بعد از اینکه دوختیم آستری را برمیگردونیم و مرتبش می‌کنیم و به صورتی که توی فیلم اشاره شد قسمت بالای زیپ رو میدوزیم.

قسمت بالایی کاور اتو را طبق فیلم در سمت دیگر زیپ جای گذاری می کنیم اول پارچه خالدار و در سمت دیگر پشم شیشه و پارچه آستری را قرار میدهیم و کوک میزنیم و بعد با چرخ خیاطی می دوزیم.

دوخت بدنه کاور اتو

اندازه بدنه 72 دو سانت است وسط آن که ۳۶ سانت است پیدا می کنیم وسط کار را طبق فیلم پیدا می‌کنیم.
قسمت پایین کار به صورت ده سانت ده سانت علامت می زنیم و سپس این نقطه ها را به هم دیگه وصل میکنیم .برای قسمت بالای کار هم به صورت ۶ سانت ۶ سانت علامت میزنیم و مانند پایین کار نقطه ها را به هم وصل می کنیم روی قسمت هایی که علامت زدیم را دوخت میزنیم.
و بعد از دوخت به فاصله یکسانت از دوخت اصلی دوباره میدوزیم. پس از دوخت قسمت های اضافه کار را برش میدیم .

دوخت پشت کاور اتو

قسمت پشتکار را به صورتی که توی فیلم می بینید قرار میدیم و کوک میزنیم قسمت هایی که کوک زدیم رو میبریم زیر چرخ و میدوزیم . برای قسمت پشتکار نوار اریب به عرض ۶ سانت برش می زنیم و سپس روی کار دوخت میزنیم .بعد از دوخت قسمت پشتکار روی کاور را اتو میزنیم تا کاملاً پرس و مرتب بشود.

دوخت بالا و پایین کاور

به وسیله الگو برای قسمت بالای کار و پایین کار وسط را پیدا میکنیم و به وسیله خودکار حرارتی روی کار علامت میزنیم .بعد برای فیکس کردن کار وسطش رو پیدا می کنیم و با سوزن ته گرد کار را فیکس میکنیم . همچنین برای فیکس کردن پشت کار با خط کش اندازه گیری می کنیم وسط کار را پیدا می‌کنیم و با سوزن ته گرد ثابت میکنیم.
برای قسمت های دیگه کار برای مرتب شدن باید چرت بزنیم و به وسیله سوزن به هم وصل کنیم. پس از اینکه با سوزن دو طرف کار و فیکس کردیم می بریم زیر چرخ و میدوزیم. بعد از دوخت نوار اریبی که به عرض ۶ سانت آماده کردیم برای قسمت پایین کار طبق فیلم جایگذاری می‌کنیم و کوک میزنیم.بعد از دوخت کاور رو برمیگردونیم و پس دوزی میکنیم.

دوخت دستگیره کاور اتو

الگویی که از قبل آماده کرده بودیم را به وسیله خودکار حرارتی روی پارچه انتقال می دهیم توری که قراره دوخته بشه روی دستگیره به صورتی که توی فیلم می‌بینید قرار بدید و بعد کوک بزنید بعد از کوک زدن کار رو از پشت زیر چرخ ببرین و پس از دوخت برگردونید.
بعد از پیدا کردن وسط کار و جای دلخواه برای دستگیره به وسیله نخ و سوزن ثابت میکنیم و بعد زیر چرخ میبریم و دوخت میزنیم و محکمش میکنیم . بعد دکمه های پارچه ای را دوخت میزنیم.

امیدوارم که از این آموزش نهایت لذت و استفاده را برده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *