دستگیره جیبدار

دوخت دستگیره

دستگیره‌ها یکی از لوازم ضروری در آشپزخانه به حساب می‌آیند که از آن‌ها برای نگهداری و حمل ظروف داغ مانند قابلمه و تابه استفاده می‌کنیم. دستگیره‌های آشپزخانه به وفور در بازار یافت می‌شوند اما همواره لازم نیست آن‌ها را به صورت آماده تهیه کنید. در این مقاله سه روش آسان و کم هزینه دوخت دستگیره را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید با کمک آن‌ها، دستگیره‌هایی زیبا و مطابق با سلیقه‌تان تهیه کنید. با ما همراه باشید.

وسایل مورد نیاز برای دوخت دستگیره بافتنی

شما برای آماده سازی یک دستگیره آشپزخانه به لوازمی ساده احتیاج دارید که به راحتی در هر خانه‌ای یافت می‌شوند. این وسایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • قیچی
  • نخ
  • تور برای حاشیه دستگیره
  • پارچه لی دو رنگ یا هر پارچه‌ی دیگری که مدنظرتان است. فقط دقت داشته باشید که برای آماده سازی این نوع دستگیره، لازم است پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید مانند پارچه جین ضخیم و محکم باشد.

مراحل دوخت دستگیره بافتنی

همان طور که گفتیم برای آماده سازی این دستگیره به دو رنگ پارچه لی یا هر نوع پارچه‌ی دیگری احتیاج داریم. شما می‌توانید از لباس‌هایی که دیگر به آن‌ها احتیاج ندارید برای تهیه پارچه استفاده کنید.

در آغاز برش‌های طولی و کاملا یک اندازه به پارچه‌ها می‌زنیم. برای دقت بیشتر در برش زدن می‌توانید با چرخ خیاطی یا به کمک دست دور برش را بدوزید و سپس پارچه را به صورت یک اندازه برش بزنید.

حال که برش‌هایی طولی و یک اندازه از دو رنگ پارچه داریم برش‌ها را به صورت یکی در میان می‌بافیم. پس از اتمام بافت برش‌ها شروع به دوخت حاشیه می‌کنیم. برای آماده سازی حاشیه می‌توان از تورهای آماده موجود در بازار استفاده کرد یا باقی مانده پارچه را به کار برد.

دستگیره لی

دوخت دستگیره مربعی

به غیر از دستگیره‌‌ای که پیش از این آموزش دادیم، شیوه‌های دیگری نیز برای دوخت دستگیره وجود دارد که در ادامه به آموزش آن‌‌ها خواهیم پرداخت.

وسایل مورد نیاز برای دستگیره مربعی

  • پارچه
  • پشم شیشه
  • آستر
  • لایه‌ از جنس حرير
  • تور نواری شکل

می‌توانید برای زیباتر شدن دستگیره طبق سلیقه خود از دو نوع پارچه با رنگ‌های متفاوت استفاده کنید.

مراحل دوخت دستگیره مربعی

ابتدا یک الگوی مربعی شکل با ابعادی مطابق با اندازه استاندارد دستگیره‌ها تهیه می‌کنیم و یک لایه حریر، آستر و پشم شیشه را طبق الگو به صورت مربع برش می‌زنیم.

الگوی مربعی شکلمان را از وسط برش می‌زنیم تا دو مثلث هم اندازه به وجود بیاید. مثلت را روی پارچه می‌گذاریم و از ضلع مثلث حدود یک سانتی متر بیشتر پارچه را برش می‌زنیم. به این خاطر که پس از دوخت پارچه‌ها مربع نهایی کوچک نشود.

حالا از دو پارچه‌ی گوناگون دو برش مثلثی شکل داریم که باید آن‌ها را به هم بدوزیم. برای شروع دوخت آن‌ها اول تور را بین دو پارچه قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید که پارچه‌ها حتما هم‌راستا باشند. پس از دوخت، درز پارچه را که حالا به شکل مربع در آمده است اتو می‌کنیم. تور را نیز به هر جهتی که دوست دارید صاف کنید. برای محکم‌تر شدن کار یک لایه حریر را از بخش زبری که دارد با کمک اتو پشت پارچه می‌چسبانیم.

سپس پارچه مربع شکل را روی پشم شیشه قرار می‌دهیم و با کمک چرخ خیاطی به روش دلخواه روی آن‌ را می‌دوزیم. دور دستگیره‌ را نیز برای زیباتر شدن کار نوار می‌دوزیم.

اگر می‌خواهید دستگیره‌ی شما بند هم داشته باشد، ابتدا یک نوار مستطیلی را از پارچه برش بزنید و برای ریش ریش نشدن آن دو سر پارچه را تا بزنید. سپس دو سر پارچه مستطیلی شکل را رو هم قرار داده و به هم بدوزید.

دوخت دستگیره جیب دار

برای دوخت این مدل دستگیره نیز به وسایلی مشابه دستگیره‌های قبلی احتیاج داریم

وسایل مورد نیاز برای دستگیره جیب دار

  • پارچه‌ کتان یا جنس‌هایی مشابه
  • پشم شیشه
  • چرخ خیاطی
  • نوار اریب شکل

روش دوخت دستگیره جیب دار

اولین کار برای دوخت هر وسیله‌ای تهیه الگو است. برای ساخت الگوی دستگیره ابتدا یک مربع  20 در 20 سانتی متری را روی یک مقوا یا کاغذ بکشید اما سعی کنید گوشه‌های آن را هلالی شکل در بیاورید. برای این کار می‌توانید از یک لیوان یا کاسه کمک بگیرید. سپس مربع اماده شده را برش بزنید. به این ترتیب الگوی دوخت شما آماده است.
الگو را روی پارچه مورد نظر قرار داده و دو بار برش می‌زنیم تا دو مربع از پارچه به وجود بیاید.
برای قسمت جیب دستگیره ثلث الگوی مربعی را برش زده، آن را روی پارچه قرار می‌دهیم و برش می‌زنیم. سپس به کمک الگوی مربع کامل دو بار و به کمک الگوی مربعی که برش خورده یک بار، از روی پشم شیشه برش می‌زنیم.
پس از آن لایه‌های مربع شکل پشم شیشه را در وسط قرار داده و دو قسمت پارچه را در دو سمت آن می‌گذاریم. برای آماده سازی جیب دستگیره نیز باید پشم شیشه را وسط دو لایه پارچه بگذارید. حالا باید دور‌ تا دور دستگیره و همینطور قسمت جیب آن را به کمک چرخ خیاطی بدوزیم.

دستگیره جیبدار

بخش‌های اضافه را با کمک قیچی حذف می‌کنیم و برای زیباتر شدن کار نوار اریب را روی لبه بالایی جیب گذاشته و می‌دوزیم. سپس‌ قسمت حاشیه جیب را روی دستگیره قرار می‌دهیم و از سمتی که جیب ندارد، شروع به دوخت نوار اریب می‌کنیم. لازم به ذکر است که باید در حدود 2 سانتی متر مانده به پایان کار دوخت را متوقف کنید. سپس دور تا دور دستگیره را می‌دوزیم و به این ترتیب دوخت دستگیره آشپزخانه به پایان می‌رسد.

 

سخن پایانی

در این مقاله سه روش برای دوخت دستگیره آشپزخانه به شما آموزش دادیم که به کمک آن می‌توانید دستگیره‌هایی زیبا را با کمترین هزینه آماده کنید. دوخت دستگیره در خانه ضمن صرفه جویی در هزینه‌ها موجب می‌شود تا بتوانید طبق سلیقه خود هر مدل دستگیره‌‌ای را که دوست دارید به راحتی و در کمترین زمان آماده کنید. از آن جا که دستگیره‌های اشپزخانه مدام در معرض سوختن هستند، با کمک این روش‌ها می‌توانید به راحتی یک دستگیره جدید تهیه کنید. امیدواریم مطالب بیان شده مفید واقع شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *